Intelligens teljesítmény a fenntartható vezetési élményért: az új ID.4 GTX
Wolfsburg/Berlin/Budapest – A Volkswagen a Berlin-Tempelhof repülőtéren tartott digitális világpremier keretén belül bemutatta első tisztán elektromos csúcsteljesítményű modelljét: az ID.4 GTX-et. A termékmárka új, intelligens sportossággal tölti fel az elektromos mobilitás világát. Az ID.4 GTX az első olyan modulrendszerű elektromos hajtáskoncepción (MEB) alapuló modell, amely duál-motoros összkerékhajtással rendelkezik, és a kiváló minőségű formatervezési elemei is lenyűgözőek.
„Az elektromos vezetés egyszerűen szórakoztató – az ID.4 GTX modellel új szintre emeljük a sportosságot és a dinamikát”, mondta Ralf Brandstätter, a Volkswagen márka vezérigazgatója.
„Az ID. család eddigi legfelkavaróbb tagja jól mutatja, hogy az elektromobilitás és a sportos csúcsteljesítmény nem zárják ki egymást.”
Az ID.4 GTX modellben mind hátsó, mind pedig az első tengelyen van elektromotor. Ezek a motorok együttesen 220 kW (299 LE)* maximális elektromos teljesítményre képesek, és összkerékhajtásként működnek együtt – az ID. családban most először. Az egykori Tempelhof repülőtér hangárjában megrendezett világpremieren bemutatták, mire képes ez az intelligensen vezérelt összkerékhajtás: Az ID.4 GTX könnyedén megbirkózott
egy 37,5%-os meredekségű rámpával. Az ID.4 sorozat csúcsmodellje a duál-motoros összkerékhajtásnak köszönhetően álló helyzetből 3,2 másodperc alatt gyorsul fel 60 km/h sebességre, 100 km/h sebességre pedig 6,2 másodperc alatt. Az elektronikusan szabályozott végsebesség 180 km/h.
„Azonnal rendelkezésre áll az elektromos meghajtás teljes forgatónyomatéka, és minden kanyarban érezhetők a kiváló menettulajdonságok” – mondta Thomas Ulbrich, a műszaki fejlesztésért felelős igazgatósági tag. „Az innovatív kezelési és biztonsági koncepció ugyanolyan intelligens, mint a hajtáslánc! A járművezetőt az egyedülálló kiterjesztett valóság alapú Head-up-Display, valamint az átfogó asszisztensrendszerek segítik.”
Az ID.4 GTX formatervezése hangsúlyozza a jármű különleges karakterét, a vezetési élmény és a robusztus megjelenés kombinációját. A jól ismert fénycsíkot erőteljes és dinamikus elemekkel kombinálták – ilyen például a nappali menetfényt alkotó három méhsejt alakú elem, amelyek még álló helyzetben is sportos jelleget kölcsönöznek a járműnek, ugyanakkor kapcsolódnak a Golf GTI-hez[i] is. Az újratervezett lökhárító és az X-et formázó féklámpával szerelt 3D LED-es hátsó lámpák vonzzák a tekintetet a jármű hátulján.
A jármű színe dominánsabb, mint a hátsókerék-hajtású modellek esetén. A tető és a hátsó spoiler fekete, a tetőkereten végigfutó sáv magasfényű antracit. A belső tér ugyancsak új színkoncepcióval mutatkozik be. A műszerfal felső része és az ajtók műbőr betétei a fenntarthatóságot jelképező sötétkékes X-Blue árnyalatban pompáznak. A piros kontrasztvarrás – a sportosság és az erő klasszikus szimbóluma – itt is és az üléseken is hangsúlyos. A GTX logó megjelenik a kormánykeréken, a küszöbléceken és – perforálva – az első üléstámlák felső részén.
Az új GTX termékmárkával az ID. család és így az ACCELERATE vállalati stratégia is új csúcsokat tud meghódítani. A Volkswagen így a fenntartható mobilitás legkeresettebb márkájává akar válni. A cél az, hogy 2030-ra az elektromos járművek eladásának aránya Európában elérje a 70 százalékot. A Volkswagen 2050-re klímasemlegessé akar válni; 2025-ig mintegy 16 milliárd eurót fektet az e-mobilitásba, a hibridizációba és a digitalizációba.
Az ID.4 GTX 2021 nyarán érkezik az európai piacokra. Németországban 50 415 euró az alapára, amelyre ügyfeleink (nettó) 7500 eurós támogatást igényelhetnek
*220 kW-os maximális elektromos teljesítmény: Az ENSZ 21. számú globális műszaki előírásának (GTR-nek) megfelelően meghatározott maximális teljesítmény, amely legfeljebb 30 másodpercig tartható fenn.
Az egyes forgalmi helyzetekben rendelkezésre álló teljesítmény olyan változó tényezőktől függ, mint a külső hőmérséklet, a hőmérsékleti, a töltési és kondicionálási állapot vagy a nagyfeszültségű akkumulátor fizikai öregedése. A maximális teljesítmény eléréséhez különösen az szükséges, hogy a nagyfeszültségű akkumulátor hőmérséklete 23 és 50 °C között legyen, és az akkumulátor töltöttségi állapota nagyobb legyen, mint 88%. Különösen a fent említett paraméterektől való eltérések vezethetnek a teljesítmény csökkenéséhez vagy akár a maximális teljesítmény elmaradásához.
Az akkumulátor hőmérséklete közvetve bizonyos mértékig befolyásolható az állóklíma funkcióval, és a járműben többek között a töltöttségi állapot is beállítható. A járműben teljesítménykijelző jeleníti meg az aktuálisan rendelkezésre álló teljesítményt.
Annak érdekében, hogy a nagyfeszültségű akkumulátor a felhasználható kapacitását a lehető legjobban megőrizze, napi használatra 80%-os töltési célérték beállítása ajánlott az akkumulátor számára (ez például hosszú utazások előtt 100%-ra állítható).
[1] ID.4 GTX – áramfogyasztás (kWh/100 km) (NEDC): 16,3 (kombinált); CO2-kibocsátás (g/km): 0; hatékonysági osztály: A+.
[1] Golf GTI (180 kW/ 245 LE) – üzemanyag-fogyasztás (l/100 km) (NEDC): lakott területen belül 9,0-8,6 /lakott területen kívül 5,6-5,3 /kombinált 6,9-6,5; CO2-kibocsátás (g/km): kombinált 157-149; hatékonysági osztály: D-C